Hem

Kalender

Forum

Fakta

Historia

Bilder

Medlemmar

Länkar

Kontakt

Årsmodells identifiering

Hur ska man nu se skillnad på en Thunderbird 55, 56 & 57?

Det är ju så himla svårt när dom kommer glidande på gatan tycker ni.

 

Släta ut rynkorna i pannan så ska vi reda ut begreppen nedan.

(Vi kommer att uppdatera med bilder så snart vi får fatt i icke nerskruvade bilar!)

 

Om ni mot förmodan hittar felaktigheter eller avsaknad av någon detalj är vi tacksamma om ni meddelar Webmaster.

 

Baksida

1955 1956 1957
  1. Rundad fena
  2. Bakljus med (extrautrustning) backljus ovanför
  3. Genomgående dubbla avgasutblås genom stötfångaren
  4. Rak stötfångare
  5. Korsade flaggor och Ford emblem på luckan till tanklocket
  1. Rundad fena
  2. Bakljus med (extrautrustning) backljus ovanför och som har en röd prick
  3. Genomgående dubbla avgasutblås genom sidorna på stötfångaren
  4. "Continental kit" mitt på stötfångaren
  5. Inga emblem på bakluckan, men det finns ju "Continetal kit"
  1. Utåtvinklad skarp fena
  2. Runda bakljus med (extrautrustning) backljus i mitten
  3. Genomgående dubbla avgasutblås genom yttre hörnen på stötfångaren
  4. Massiv 2-delad stötfångare
  5. Thunderbird emblem under nyckelhål på bakluckan

Front

1955 1956 1957
  1. Emblem med korsade flaggor
  2. Rak stötfångare
  3. Kort grill
  4. Runda parkeringsljus/blinkers mellan huvudstrålkastare och stötfångare
  5. Ingen hållare för nummerskylt
  1. Thunderbird emblem
  2. Rak stötfångare
  3. Kort grill
  4. Runda parkeringsljus/blinkers mellan huvudstrålkastare och stötfångare
  5. Hållare för nummerskylt på högersidan
  1. Thunderbird emblem
  2. Massiv svängd stötfångare under grill
  3. Bredare grill
  4. Rektangulära parkeringsljus/blinkers i stötfångare
  5. Nummerskyltshållare formad i stötfångaren

Sidan

1955 1956 1957
  1. Ingen ventilationslucka i främre flyglar
  2. Ingen "continental kit", reservhjul i baklucka
  3. Raka stötfångare
  4. Thunderbird text emblem på fenor
  5. Inga vindskydd på dörrar eller solskydd
  1. Ventilationslucka i främre flyglar
  2. "Continental kit" för reservhjul
  3. Annorlunda stötfångare bak
  4. Thunderbird text emblem på fenor
  5. Vindskydd på dörrar och solskydd
  1. Ventilationslucka i främre flyglar
  2. Inget "continental kit", resrvhjul tillbaka i bakluckan igen
  3. Annorlunda stötfångare bak och fram
  4. Vassare och vinklade fenor utan emblem
  5. Vindskydd på dörrar och solskydd
  6. Thunderbird text emblem på framflyglar

Fram flygel

1955 1956 1957
  1. Y-block emblem bakom ventilationsgrill
  2. Ingen ventilationslucka
  1. Ford emblem bakom ventilationsgrill
  2. Ventilationslucka
  1. Thunderbird text emblem framför ventilationsgrill
  2. Ventilationslucka

Inredning

1955 1956 1957
  1. Tvåekrad ratt
  2. Inga solskydd eller vindavvisare
  3. Sittdynan avdelad med två sidor
  1. Treekrad ratt med Ford Crest emblem
  2. Solskydd och vindavvisare
  3. Sittdynan avdelad men går ihop i övre mittendelen
  1. Treekrad ratt med Thunderbird emblem
  2. Solskydd och vindavvisare
  3. Sittdynan avdelad och går upp över ryggstödet, tidiga 57:or har en Thunderbird logga pressad i mitten på ryggstödet
  4. Nedre delen av dörrpanelen har en Thunderbird logga
  5. Ny instrument utseende med runda mätare samlade i mitten

Motorrum

1955 1956 1957
     
 

Dessa uppgifter gäller bara helt standard T-birds. Det fanns dom som avvek från standardspecifikationen men då gällde det extrabeställda tillval. Exempelvis "continental kits" vara bara standardutrustning på 1956 års modell. Om det sitter på en 55:a eller 57:a så är det extrabeställd från "dealern" eller eftermonterat.

Gällande årsmodell 1954 som en del gör gällande att det finns så stämmer inte det. Thunderbird presenterades i Februari 1954 som en modell. Men Thunderbird fanns inte officiellt till försäljning förrän i Oktober 1954, och då som årsmodell 1955. Dom första bilarna tillverkades i September 1954, men dom är registrerade som årsmodell 1955. Den modell som visades 1954 hade några detaljer, bl.a. en kromad sidolist som sedan inte fanns med vid produktionsstarten. Det lär finnas en specialbyggd Thunderbird i det utförandet. Dom först producerade T-birds av 1955 års modell hade några mindre detaljer som sedan ändrades ganska omgående.

Angående "portholes" i hardtopen så fanns dom bara med efter 1955 års modell. "Portholes" introducerades i mitten på 1956 eftersom sikten var så begränsad i den första versionen. Många hardtops till 55:orna konverterades eller byttes ut till modellen med "porthole". Original på hardtopen till 1955 var ett Ford Crest emblem på bägge sidor, vilket inte fanns med på hardtopen med "porthole". Under 1957 fanns det av någon anledning att beställa både med och utan "porthole". Modellen utan "porthole" hade det nya Thunderbird emblemet på sidorna, samma emblem som fanns i ratt centrum.

Standard Thunderbird utrustning var egentligen 3 växlad manuell, 292 Y-block, svarta Thunderbird ventilkåpor, målad "breather cap", målad fläkt, silver färgad luftrenare, svarta däcksidor, hardtop, ingen servostyrning, små navkapslar, manuella fönstervevar, inga servobromsar, manuellt justerbara säten, klocka och vinylklädsel.

Det var heller ingen radio, värmepaket, "fender skirts", backljus, vindrutespolare eller säkerhetsbälten monterade.

Extrautrustning på alla Thunderbirds var:

  • Sufflett - den kunde beställas istället för hardtop utan kostnad, men ville man ha bägge alternativen var det en extrakostnad

  • Motorer - 1955 fanns bara 292, under 1956 och 1957 var 312 Y-block den vanligaste alternativet som extrautrustning. Dubbla 4-ports förgasare fanns tillgängligt på 56 och 57 års modell och 1957 fanns även maskinen med kompressor.

  • Växellådor - 3-växlad med eller utan överväxel eller Ford-o-matic som var det vanligaste alternativet, det sägs att 90% av alla bilar utrustades med den.

  • Värmepaket - bilar sålda i södern har ofta inget värmepaket av förståeliga skäl.

  • Radio - extra utrustning.

  • Backljus

  • Vita däcksidor

  • Fender skirts - var extra utrustning, fast många tror att det var standard på 56 och 57 års modell.

  • Motor uppsnyggnings paket - väldigt ofta ikryssat val på utrustningslistan som inkluderade kromad luftrenare, kromad oljepåfyllningslock, aluminium ventilkåpor och på 55:orna och tidiga 56:or kromad 3-bladig fläkt.

  • Vindrutespolare

  • Heltäckande navkapslar/hjulsidor - ekerhjulsidor fanns också som tillval 1956, ej 55 eller 57.

  • Elfönsterhissar

  • Elsäten - 1957 fanns två alternativ men under alla tillverkningsåren fanns "dial-a-matic".

  • Servostyrning

  • Servobromsar

  • Säkerhetsbälten

  • "Tonneau cover" - vinylskydd över sittbrunnen med blixtlås så föraren kund sitta och köra fast resten av utrymmet var täckt.

Ovanstående uppgifter är till större delen hämtade från www.portholeauthority.com i USA.

Last update: 2010-03-06 00:56:25