|
|||||||||||
|
Årsmodells identifiering |
||||||||||
How on earth is it possible to see the difference on a Thunderbird 55, 56 & 57? When you see one cruising by you are dying to know which year it's from.
Well, look no further, below is the answer. (We will update with some pictures later!)
If you find anything that you beleive on this page that you know better than us, please let Webmaster know.
|
|||||||||||
|
|||||||||||
1955 | 1956 | 1957 | |||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
1955 | 1956 | 1957 | |||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
1955 | 1956 | 1957 | |||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
1955 | 1956 | 1957 | |||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
1955 | 1956 | 1957 | |||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
1955 | 1956 | 1957 | |||||||||
Dessa uppgifter gäller bara helt standard T-birds. Det fanns dom som avvek från standardspecifikationen men då gällde det extrabeställda tillval. Exempelvis "continental kits" vara bara standardutrustning på 1956 års modell. Om det sitter på en 55:a eller 57:a så är det extrabeställd från "dealern" eller eftermonterat. Gällande årsmodell 1954 som en del gör gällande att det finns så stämmer inte det. Thunderbird presenterades i Februari 1954 som en modell. Men Thunderbird fanns inte officiellt till försäljning förrän i Oktober 1954, och då som årsmodell 1955. Dom första bilarna tillverkades i September 1954, men dom är registrerade som årsmodell 1955. Den modell som visades 1954 hade några detaljer, bl.a. en kromad sidolist som sedan inte fanns med vid produktionsstarten. Det lär finnas en specialbyggd Thunderbird i det utförandet. Dom först producerade T-birds av 1955 års modell hade några mindre detaljer som sedan ändrades ganska omgående. Angående "portholes" i hardtopen så fanns dom bara med efter 1955 års modell. "Portholes" introducerades i mitten på 1956 eftersom sikten var så begränsad i den första versionen. Många hardtops till 55:orna konverterades eller byttes ut till modellen med "porthole". Original på hardtopen till 1955 var ett Ford Crest emblem på bägge sidor, vilket inte fanns med på hardtopen med "porthole". Under 1957 fanns det av någon anledning att beställa både med och utan "porthole". Modellen utan "porthole" hade det nya Thunderbird emblemet på sidorna, samma emblem som fanns i ratt centrum. Standard Thunderbird utrustning var egentligen 3 växlad manuell, 292 Y-block, svarta Thunderbird ventilkåpor, målad "breather cap", målad fläkt, silver färgad luftrenare, svarta däcksidor, hardtop, ingen servostyrning, små navkapslar, manuella fönstervevar, inga servobromsar, manuellt justerbara säten, klocka och vinylklädsel. Det var heller ingen radio, värmepaket, "fender skirts", backljus, vindrutespolare eller säkerhetsbälten monterade. Extrautrustning på alla Thunderbirds var:
Ovanstående uppgifter är till större delen hämtade från www.portholeauthority.com i USA. Last update: 2010-03-06 01:01:52 |